DESIGNMANUAL - hvorfor er det SÅ vigtigt?
Først og fremmest:
Hvad er en designmanual og hvad skal man bruge den til?
En designmanual er en kniv skarp beskrivelse af de designretninger, formsprog, billedtyper, farver og former som en virksomhed må benytte i sin markedsføring. En manual som klart beskriver hvordan virksomheden ser ud (grafisk) og som kan sendes til en hver grafiker på jordkloden som via manualen så vil kunne fremstille f.eks. en annonce der passer perfekt ind i resten af designet.
Findes der en standart for hvad en designmanual skal indeholde? Ja og nej.
Som udgangspunkt bør en designmanual indeholde logo i alle brugbare afskygninger og et par eksempler på hvordan logoer IKKE må benyttes.
Der skal være eksempler på de farver og grafiske former som virksomheden gerne må benytte - her er det vigtigt at der er mange eksempler så man giver muligheder for forskellige design-krav hvis ens produkter skal optræde i eksternt materiale eller i miljøer som af den ene eller anden årsag kræver specielle forhold.
Der skal være eksempler på forskellige basisprodukter der benyttes i kommunikation og markedsføring, både den fysiske og digitale, så en hver grafiker uden yderligere forklaring kan kopierer elementer, tilpasse dem og leverer materiale som passer ind i virksomhedens designlinje.
Dette sikrer at en virksomhed kan får udført grafisk arbejde i hele verden, uden at grafikerens personlige smag påvirker designet, samt sikre at alle elementer passer ind i samme design og estetiske sans, benytter samme fonte, billedtyper, formsprog og så videre.
So far, so good
Herefter vil en designmanuals indhold være forskellig elementer alt efter virksomhedens behov.
Hvis en virksomhed er rendyrket B2C (eks. en butik) vil der være eksempler på annoncering, plakater, SoMe posts, butiksuniform, vinduesdekoration, website og så videre.
Men hvis virksomheden primært er B2B (eks. fabrikant) vil der være mere fokus på indsalgsmateriale, website, merchandise, bildekorationer, visitkort, emballager og så videre.
Rent praktisk:
En designmanual skal følge med tiden og altid være opdateret. Derfor er det en god ide IKKE at have den som print eller PDF, men altid have den f.eks. i skyen eller som opdateret fil på hjemmesiden. Det sikrer at man altid benytter den nyeste version.
Alle corporate-farver skal være defineret i CMYK, RGB, PANTONE og Hexadecimaler.
Logoer og grafiske elementer skal laves som AI, EPS, PNG og JPG format i alle farveversioner.
Billedbank: Det er en god ide at have en masse billeder frit tilgængeligt som eksterne partnere kan hente. Både produktbilleder, brand-billeder og personbilleder. Det sikrer at man ikke frister nogen til at benytter lavtopløselige "web billeder" når jeres virksomhed omtales i eksterne medier.